Sunday, December 2, 2012

1:a Advent















Julstämningen börjar smyga sig på. Snön har lagt sig tjock och kylan biter sig in. Mörkt största delen av dygnet. Jag tycker det är jätteskönt. Det enda jobbiga är att jag har så kalla fingrar och fötter, jag vet inte vad jag ska göra för att kunna behålla värmen i tentaklerna. Jag vill vara ute länge, men efter några minuter blir både fingrar och tår stelfrusna...

Jag har ätit ris à la malta nån enstaka gång i mitt liv och då tyckte jag att det var skitäckligt. Men jag började spinna vidare lite på någon variant av den gräddiga desserten... Resultatet blev förmodligen inte i närheten av en traditionell ris à la malta, men ack så god!

Korn à la Malta
2-4 port.

50 g torkade aprikoser, blötlagda [spara blötläggningsvattnet till att söta andra saker med, istället för socker]
2 dl korngryn [eller råris]
olja
2 1/2 dl vatten
2 1/2 dl växtdryck [jag älskar ju sesamdryck så jag tog det]
salt

1/2 dl kokossocker [ett utmärkt alternativ till vitt raffinerat socker]
1 burk kokosgrädde [som stått i kylen ett dygn]

Fräs korngrynen i lite olja. Koka i vattnet och växtdrycken till det blir en grötig konsistens. Rör i kokossockret och klipp ner aprikoserna. Låt svalna. Ta det översta tjocka lagret med kokosgrädden och vispa upp lite fluffigt, vänd ner i gröten. Servera med massa kanel på!

2 comments:

  1. Använd benvärmare och handledsvärmare! Och skor med rejäl sula. Benvärmare är det bästa när det blir nedåt 20 minus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benvärmare funkar ganska bra faktiskt. Det värsta är fingrarna. Får försöka hitta ett par rediga tumvantar!

      Delete